Vuilwatertanks een voorschot op de winterklus van 2008/2009

Image Het is weer voorbij, die mooie (?) zomer. De boten verdagen weer langzamerhand in de winterstalling, klaar voor de klus, of slechts wachtend op een nieuwe laag antifouling en/of glanzende was. Hoe dan ook, volgend winterseizoen staat menig watersporter voor een ingrijpende klus aan de boot, die hij/zij al dan niet zelf zal uitvoeren: het plaatsen van een vuilwatertank. Vooral in de kleinere schepen kan dit een moeilijke opgave blijken. In dit eerste artikel van een reeks rond vuilwatertanks, een oproep om uw ideeën en oplossingen aan te rijken, zodat we deze onder de leden kunnen verspreiden. Het zou fijn zijn als Trintella eigenaren de kluswinter van 2008-2009 voldoende beslagen ten ijs gaan. Ook uw bijdrage is welkom!

Zoals u inmiddels waarschijnlijk wel weet is vanaf 2009 het gebruik van een vuilwatertank aan boord van jachten verplicht in Nederland. Eind van de zomer 2007 ben ik eens gaan kijken wat de plaatsing van een vuilwatertank voor onze Trintella 1a betekent. Hierbij liep ik al snel aan tegen de beperkte ruimte rond de toilet en de plaatsing (origineel) van de watertank onder de bedden in de voorpunt. Om de boot niet teveel over bakboord te vertrimmen zou ik graag de vuilwatertank (toch al snel een 50-60 liter, daarover later meer) graag zoveel mogelijk midscheeps plaatsen. In de huidige indeling is dit door de watertank niet mogelijk. De watertank dan maar verplaatsen? Op zich een gedachte waar ik al eens mee gespeeld heb, omdat de boot met volle tank toch wel voorover ligt. (Als tussenoplossing heb ik overigens het anker en 30 meter ketting verwijderd….) De vraag die dan opkomt is waar laat je een watertank van 100/110 liter?Naast de vragen die opkwamen over de beste plek voor een (vuil) watertank, kwam ik al snel op de meer praktische vragen zoals:

• Hoe groot moet de tank minimaal zijn?
  • Aan welke eisen moet de tank voldoen?
  • Hoe zorg je ervoor dat je geen (stank) overlast krijgt van de tank?
  • Welke aansluitingen zijn nodig?
  • Wat kost een tank en, uiteindelijk, hoe kan dit goedkoper?
  • Hoe kom ik aan een goede tank, in de juiste vorm?
  • Etc.

Bij mijn zoektocht (voornamelijk op internet) drong het ineens tot mij door dat er een aanzienlijke hoeveelheid Trintella 1a’s rondvaren, waarvan het merendeel in Nederland en dus met hetzelfde probleem. Voor de andere Trintel(la) modellen geldt in feite hetzelfde, al zal op de grotere jachten het vinden van een plekje aan boord wat minder moeilijk zijn. Het lijkt me dan ook leuk, leerzaam en vooral nuttig om te proberen gezamenlijk te zoeken naar de beste oplossing voor de schepen. Zo hoeven we niet allemaal het wiel uit te vinden, maar kunnen we profiteren van elkaars ideeën en ervaringen of eventueel leren van gemaakte fouten.

In een aantal volgende online artikelen zal ik de informatie die mij bekend is en de ideeën die ik heb voor de plaatsing van een tank in onze Trintella 1a met u delen. Ik roep u hierbij graag op om uw ideeën, vragen, suggesties, oplossingen, etc. met ons te delen. Ik open hiervoor een speciale categorie in het forum met de naam vuilwatertank. Daarnaast is het mogelijk om direct op de artikelen te reageren. Lukt ook dat niet, mail de webmaster en we vinden een oplossing. 

Hoe dan ook: ook uw bijdrage is gewenst en wordt gewaardeerd!

Laatst aangepast (dinsdag, 06 april 2010 19:33)