Vervangen van de teakdoppen - deel 2
Na het 'sloopwerk' van verleden week kunt u vandaag in deel 2 het vervolg lezen. Het terugplaatsen en weer afsteken van de nieuwe teakdoppen in het teakdek. Hoewel het niet het leukste werkje is, heb je wel eer van je werk en, bovendien, zorg je zo voor een zo goed mogelijk waterdicht dek. Hiermee kun je zeker problemen voorkomen wat betreft inwatering, etc.
Plaatsing van de nieuwe doppen
Vooraf had ik mij voorgenomen om de teakpluggen zelf te gaan draaien, een speciaal boortje had ik daarvoor toch al in huis. Toen ik klaar was met het verwijderen van de schroeven vond ik het toch wel erg veel dopjes. Bovendien begon de tijd te dringen, het was al half maart, omdat de boot ongeveer half april te water zou gaan. Aldus heb ik besloten om de doppen te bestellen bij Dekker watersport. Al met al betaal je dan €7,50 voor een zakje met 100 doppen. Dit scheelt in ieder geval een hoop tijd als je veel doppen nodig hebt.
Het plaatsen van de doppen verliep eigenlijk erg vlot. Eerst met een boor de gaten op diepte gebracht. Vervolgens goed stofzuigen en met bruislijm de doppen in de gaten gelijmd. Bij het plaatsen heb ik uiteraard de nerven zoveel mogelijk in lijn gebracht met het teakdek. Wel goed opletten dat je de pluggen niet te hard in de gaten tikt. De kans bestaat dat je de doppen dan kapot slaat. Binnen een werkdag heb ik alle doppen weten te lijmen. Overigens is dit geen klusje om te doen als je de volgende dag/week een gelegenheid hebt waar je netjes moet verschijnen. Misschien ligt het aan mijn (on)handigheid, maar mijn handen zaten onder de lijm. In de lijm blijft stof kleven, met heerlijke vieze vlekken tot gevolg. De lijm is niet of nauwelijks te verwijderen van je huid.
Afsteken en Schuren
Na een dag drogen kon ik beginnen met het afsteken van de doppen. Helaas bleek (waarschijnlijk door de wat lage temperatuur) de lijm nog niet overal volledig uitgehard. Toch kon ik vlot verder gaan met deze klus. In de loop van een ochtend had ik het merendeel van het voordek en een deel van het stuurboord gangboord afgestoken. Bij het afsteken zijn eigenlijk een tweetal zaken van belang: een goede, scherpe beitel en een stukje geduld.
Laat je niet verleiden tot de aankoop of gebruik van een goedkope beitel, deze zijn in het algemeen te zacht en kun je niet scherp houden. Zelf heb ik goede ervaringen met de Bahco beitels (prijs kwaliteit is ok en verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten/ijzerwaren zaken). Als je zorgt dat de beitel goed scherp is, gaat het afsteken een stuk vlotter en nauwkeuriger. Met een botte beitel zul je eerder de boel beschadigen.
Een stukje geduld is nodig omdat je de doppen niet in een keer kunt afsteken. Probeer geleidelijk, laagje na laagje, de dop af te steken tot deze vrijwel gelijk is aan het omliggende dek. Als je te snel wilt loop je de kans dat het hout te diep wegscheurt, waardoor je dus weer een nieuwe dop kunt aanbrengen. Probeer schuin op de nerf te steken en hou de beitel in de juiste stand. Eventueel kun je een hamer gebruiken om voorzichtig tikkend een dun laagje af te steken (hierbij is zeker geduld nodig, voor je het weet sla je te hard).
In anderhalve middag heb ik alle doppen afgestoken en kon ik gaan schuren. Je zou dit machinaal kunnen doen, maar dan moet je wel goed opletten dat je niet je halve dek wegschuurt. Zelf heb ik een rol schuurlinnen gekocht (korrel 100) en ben met een schuurblokje alle doppen afgelopen. Dit was in een ochtend gepiept. Omdat de tijd me ontbreekt heb ik niet het hele dek kunnen schuren, waardoor het teakdek nu een enigszins gevlekt uiterlijk heeft. In de loop van het seizoen kleurt het teak wel bij, zeker als ik het gehele teakdek nog eens grondig reinig.
De score
En dan, de score.... Het lijkt altijd wel mee te vallen tot je echt gaat tellen. Na telling achteraf bleek ik in eerste instantie 190 doppen vervangen te hebben. Twee doppen scheurden tijdens het afsteken en kon ik opnieuw doen. Tot slot, vond ik in mijn kuiprooster een laatste ontbrekende dop wat het totaal op 193 (!) doppen brengt! Nu alle epoxy verwijderd is en de meeste doppen vervangen, verwacht ik de komende jaren gevrijwaard te blijven van dergelijke grootschalige ingrepen. Wellicht dat er gaandeweg het seizoen nog een aantal doppen vervangen moeten worden, maar dat kan haast ter plekke (ik heb nog doppen over...).
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast (dinsdag, 06 april 2010 19:33)