Simpel en doeltreffend - Boa Grabit

ImageSoms heb je van de klusjes die maar niet willen lukken. Eerst ga je dan twijfelen aan je eigen kunnen, vervolgens probeer je de klus zolang mogelijk uit (of af) te stellen. Soms komt er van onverwachte kant een oplossing in andere gevallen blijkt iemand ditzelfde probleem te hebben vertaald in een stukje gereedschap. Als aftrap van deze reeks onderhoudsverhalen bespreken we vandaag de Boa Grabit, een klein maar fijn stukje gereedschap.

De klus
Image Het teakdek van onze Trintella Ia wordt 15 april 40 jaar. Dit betekent niet alleen een feestje voor de boot, maar ook dat onderhoud gewenst is. Op een aantal plaatsen vallen de teakdoppen uit het dek (een bekend en vaker voorkomend probleem). Om de doppen te kunnen vervangen moeten de schroeven verwijderd worden, waarna het gaatje opgeboord kan worden. Deze winter ben ik meteen maar aan de klus begonnen. Helaas bleek al snel dat een flink aantal schroeven moeilijk of zeer moeilijk te verwijderen waren. Doordat de vorige eigenaar de gaatjes had dichtgesmeerd met Epoxy was de schroefkop niet altijd meer even goed te gebruiken. Zo'n twintig schroeven bleken bovendien niet omhoog te komen. De vraag ontstaat dan hoe je dit gaat oplossen. Gelukkig had mijn schoonvader, na een bezoek aan de bouwbeurs, een fijn stukje gereedschap weten te bemachtigen: de Boa Grabit.

De Boa Grabit
De Boa Grabit wordt per 2 verkocht en is dan verpakt in een handig klein doosje, waar ook nog een compacte gebruiksaanwijzing inpast. De Grabit zelf lijkt het meest op een dubbelzijdige schroefbit, waarbij de schroefkoppen vervangen zijn door enerzijds een freeskop en anderzijds een tapkop. De Grabit wordt in de accuboormachine gebruikt, waarbij de machine in de reverse stand staat.  Na het frezen van een gaatje met de frees kant, kan met de tap-kant de schroef/bout verwijderd worden.

Ervaringen
Image Na het lezen van de gebruiksaanwijzing de Grabit in de Makita gezet en aan de slag. Hierbij bleek al snel dat ik beter moet lezen of kijken. In mijn haast had ik de tapkop voor de freeskop aangezien, waardoor het frezen van een gaatje niet echt makkelijk ging. Na herstel van deze fout verliep het frezen redelijk vlot. Wel goed opletten dat je het midden van de schroef pakt. Ook het inschatten van de benodigde diepte vergt enige oefening. Als je te ondiep freest, dan pakt de tapkop onvoldoende, als je te diep freest draai je de kop van de schroef. Frees ook niet te snel, op een langzame stand is de frees effectiever. De messing schroeven in het dek bleken het lastigst te verwijderen, het messing is erg zacht en draait vrij snel stuk. Dit is zeker het geval als de schroef nog behoorlijk vast zit. Dolgeraaide schroeven bleken redelijk goed te verwijderen.

Conclusie
De Grabit is een simpel en doeltreffend stukje gereedschap. Het merendeel van de schroeven heb ik kunnen verwijderen met de Grabit. De schroeven die mislukten zaten of te vast, of heb ik waarschijnlijk te ver ingefreesd.  Al met al kan ik iedereen de Grabit aanraden. Je zult altijd wel een schroef of bout hebben waarvan de kop stuk gedraaid is. De Grabit kan hier uitkomst bieden.

Meer informatie is te vinden op: http://www.boa-uk.com/index.html 

Laatst aangepast (dinsdag, 06 april 2010 19:35)