Een nieuwe vriend
Het voelt toch een beetje als verraad na een lange vriendschap. Een steek onder de gordel, of mes in de rug zogezegd…. Na bijna 42 jaar onafscheidelijk met elkaar verbonden te zijn geweest, heeft onze Vrouwe Cornelia in januari 2009 door ons toedoen afscheid moeten nemen van haar trouwe vriend. Hij was al 42 jaar luidruchtig, lomp, ongewassen vet en behoorlijk overgewicht, maar ja daar wen je op een goed moment wel aan. Het belangrijkste was toch wel dat hij er was als hij echt nodig was….en: “That what friends are for!”Ondanks dat zijn positieve punt, de negatieve punten ruimschoots overtreft zijn we toch hard geweest: we hebben onze Sabb ingeruild voor een nieuwe Yanmar 3YM20! Sinds de aanschaf van onze Vrouwe Cornelia heb ik met de Sabb leren varen. Voor de niet ingewijden, het varen met de Sabb vergt net even meer van de schipper dan het varen met een modernere motor. De motor moet dagelijks verzorgd, de bediening geschiedt met 2 hendels (gas en keerschroef), aanmeren doe je met beleid en de keerschroef blijft altijd draaien, ook in zijn vrijloop.
Na de aankoop van de boot, zijn wij, op aanraden van mijn schoonvader, bij Abma’s jachtwerf in Sneek terecht gekomen voor het onderhoud aan de Sabb. Abma is dealer voor Sabb en Yanmar en ligt vanaf onze ligplaats op circa 1 uur varen. Het onderhoud van de motor is hier altijd uitstekend verlopen, het eerste jaar heb ik zelfs uitgebreid instructie gekregen. De vaste monteur Alfred is een ware Sabb adept en geniet er echt van de Sabb’s draaiend te houden.
Tja, ondanks dat de motor goed loopt hebben we dus toch een nieuwe Yanmar laten plaatsen. Eind vorig seizoen begon ik namelijk te merken dat het omzetten van de keerschroef steeds moeilijker ging. Normaal moest je al behoorlijk terug in toeren om dit te doen, nu moest ik de motor bijna stil laten vallen om de schroef om te zetten. Bepaald niet ideaal als je in beperkte ruimte moet manoeuvreren met wat meer wind. Om dit te verhelpen zou het keermechanisme van de schroef en mogelijk ook de keerschroef vervangen moeten worden. Dit werd een aardige kostenpost, waarbij je weet dat onderdelen van de Sabb schaarser en dus duurder worden.
Om af te kunnen wegen hoe een reparatie zich verhoudt tot vervanging hebben wij Abma gevraagd een offerte te maken voor een nieuwe motor. Omdat ik de 14 pk van de 2 cilinder Yanmar wat aan de krappe kant vond viel de keuze op de Yanmar 3YM20, een drie cilinder met 21 pk. De aanbieding van Abma vonden wij dusdanig scherp, dat de keuze uiteindelijk makkelijk te maken was, het werd een nieuwe motor.
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast (dinsdag, 06 april 2010 19:32)